søndag 27. oktober 2013

Prinsessekake

 
 
Når mamman er så lur å spør 3 åringen om hun ikke ville ha prinsessekake, hadde jeg vel lagt gullegget.. JA!! Da kunne jeg vel ikke komme å si at mamman ikke kunne fikse det. Med formen sånn bob bob var det greit å ha hele helgen på seg og hvile seg godt i mellom. Elsker jo å lage kaker og krimskrams, men liker ikke stress. Så det var bare å handle inn og smøre seg med litt tålmodighet. Var ikke så vanskelig, men tar da litt tid. Men var verdt det.
 
Denne oppskriften er basert på en sjokoladekake med kefir. Så denne er ikke melkefri, men kan godt bruke en annen oppskrift, men i og med at jeg skulle lage den dagen før vet jeg at denne kaken tåler det helt fint.
 
 
 
 
 

Prinsessekake

 
Oppskriften på kaken finner du her.
Smørkremen jeg brukte mellom lagene finner du her.
 
I tillegg trenger du:
barbiedukke
2 pk sukker pasta (div pynt + spiselig lim)
 
Fremgangs måte:
 
Jeg brukte to ulike former, den minste på 18 cm og den største på 22 cm. Kaken må stekes lengre, den minste trengte 50 min og den største trengte 60 min.
 
Så ble de delt i to.
Smørkremen ble fordelt mellom lagene.
Så var det å skjære kaken til slik jeg ville ha den. Har du penger kan du alltids kjøpe e form som er beregnet på dette, men vi er i spare modus;)
 
Så tar du resten av smørkremen og har over kaken. Mens du kjevler har du kaken i kjøleskapet slik at smørkremen får satt seg.
 
Barbie dukken tok jeg av føttene av, pakket underlivet i plast og stakk to grillpinner hvor føttene skulle være.
 
Som kjole kjøpte jeg 2 pk med sukkerpasta på ciro i rosa. Og en pakke med lilla hvor jeg stakk ut sommerfugler med en utstikker.
 
 
Ja det var litt slitsomt å kjevle ut sukkerpastaen, men det var verdt det. Jeg lagde overdelen direkte på dukken og la resten over kaken.

 
 
Joda jeg kunne hatt et mere spennende fyll, men smørkrem oppskriften er såpass stor at den dekker hele kaken og enda litt. Restene som jeg skar av puttet jeg i fryseren, de skal bli cake pops ved en senere anledning.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)