lørdag 11. mai 2013

Glutenfritt no-knead bread (knafritt brød)

I går fikk jeg så utrolig lyst på hjemmelaget brød, men det var litt for sent egentlig. Men jeg slo sammen en deig til et no-knead bread til lunsjen dagen etter. Veldig enkelt egentlig. Og du kan variere med de smakene du liker. Skikkelig sprø skorpe og deilig myk innmat. Kan det bli bedre??
 
 
 


Brødet med rosiner og valnøtter

Glutenfritt knafritt brød

 
Du trenger:
 
500g mel (i dag brukte jeg mix well basic)
1/4 ts gjær (endte meg å bruke en halv)
2 ts salt
4 dl vann.
 
 
Slik gjør du:
Bland sammen og hev i 12-20 timer. Genialt.
 
Så legger du frem et bakepapir som du strør litt mel på. Legg deigen over og brett kantene inn mot midten og snu med bretten ned. Legg over bollen over deigen. La heve på nytt i ca 2 timer.
Når det gjenstår 30 minutter av heve, tiden setter du på ovnen med brødformen inni på 250 grader med lokket på.
 
Når deigen har hevet ferdig, dumper du bare deigen over i formen. Rister den på plass. Har på lokket og steker i 30 minutter. Så tar du av lokket og setter ovnen på 230 grader og steker i 15 min. Ta brødet over på rist og avkjøl. Mmmmm nyt:)
Siste gang lot jeg den stå på 250 grader og det ble bedre syntes jeg.

Ikke vær for ivrig med å dele opp brødet, kan da få en råd rand. Så vent tålmodig:)
 
Deigen for i morgen er allerede satt. Det blir valnøtter med rosiner. Der har jeg hatt i ca. 1ts fiberhusk for å se om det gjorde noe forskjell. Vanskelig å si om det hadde noe for seg, men ble ikke verre av det:)
 
"Vanlige brødet"
Ja, oppskriften har jeg adoptert fra Ina i mat på bordet;)


Til kveldsmat tok jeg å dynket skivene i litt olivenolje og stekte de på stekepanna og dro over en halv hvitløk og fylte på med brushetta. Mmm nydelig, anbefales.


 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)