tirsdag 26. mars 2013

Super sjokoladekake uten gluten og egg

Påskekake ville barna ha og da måtte jeg jo bare finne på noe. Vi skulle egentlig lage ostekake, men pga av litt dårlig tid ble det søkt etter sjokoladekake. Denne er ikke for deg som ikke tåler melk dessverre, men for en som må holde seg til glutenfri kost og ikke kan ha egg er denne kaka genial. En kake som blir med inn på mine favoritter. Litt travelt hadde vi det i det vi skulle reise, så glasuren ble hatt utover litt for tidlig, men det er sånt man lærer av til siden. Jeg sier bare nam nam nydelig god kake som jeg kommer til å lage igjen og igjen:)

 

(restene som var igjen) 

Sjokoladekake uten egg

Du trenger:
6 dl sukker
9 dl Toro kakemiks
2 ss kakao
3 ts natron
7 1/2 dl Kefir
150 g smør, smeltet
1 ts fiberhusk
Slik gjør du:
Bland det tørre og ha i Kefir og smør…..blandes kjapt for hånd.
Has i liten langpanne og stekes på 180 grader i ca 30 minutter
Glasur:
100 gram smør
250 gram melis(dette glemte jeg)
2 ss Kakao
2 ts vaniljesukker
3 ss kaffe
Alt smeltes på svak varme -
må ikke koke. (Jeg mikset bare romtemperert smør med de øvrige ingrediensene)
Denne oppskriften har jeg funnet her.

2 kommentarer:

  1. Nå også melkefri! Bland 7,5 dl soyamelk med 2 ss eplesider edikk og vent 5 min til den surner. Bruk oppskrift som over. Jeg brukte toro kakemiks men bare 8 - 8,5dl og den ble kjempe god;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Og selvsagt melange uten melk og salt. Hadde i litt salt. Husk også dette til glasuren

      Slett

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)