onsdag 16. januar 2013

Kremet grønnsakssuppe


Januar og endelig på tide å lage de mest oppfinsomme suppene. Ja da tenker jeg ikke på å reke på super'n og finne Toros svar på suppe. (Selv om jeg å var der å finne) Men å dra på grønnsaks jakt på butikken og snuse på alskens grønnsaker og lengte etter vår varmere vær. Hadde ikke tenkt å sende inn bidrag til Matbloggsentralen denne gangen, men tror jeg ikke kan dy meg.
Men ikke vær redd for å lage din egen variant av suppe, det trenger ikke være mange ingredienser, det er billig og så får du enkelt brukt opp grønnsaksrester. Prøv noen oppskrifter og så hiv deg uti det. Barna her spiser suppe som bare det, og her er det masse grønnsaker.


Monakristinbloggen


Du trenger:
3 gulrøtter
1/2 søt potet
1/2 purreløk, (kun det hvite)
2 sjalottløk
3 fedd hvitløk
litt ingefær
2 poteter
2 pastinakk (mine var små)
2 persillerot (mine var små)
1 stangselleri
11/2 vann + buljong eller fond. Helst kylling.
1 vårløk til pynt
Soyafløte til pynt
brødkrutong til pynt
salt og pepper
 

Slik gjør du:
Hakk løk og hvitløk i biter, og fres i panna med litt ingefær på medium temperatur til den blir blank. Resten av grønnsakene deles i terninger. Ha de sammen med løken og l det små koke i ca 20 min med buljong vannet. Mos det med en stavmikser og gi det et lite opp kok. Smak til med eventuelt salt og pepper.
Anrett tallerkene med krutong, vårløk og dråper med fløte. Bruk en kniv/tannpirker og dra raskt over dråpene. Og voila da har fått flotte hjerter.
Mmmm aldeles nydelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)