mandag 31. desember 2012

Brente mandler

Joda jeg lot meg lokke med til å prøve disse, og vet du hva? Dette var jaggu godt! Anbefaler dere å prøve dette hvis dere ikke har prøvd det før, og har du prøvd og ikke fått det til gå hit så får du god innføring i hvordan det skal gjøres:) Ellers har jeg prøvd så godt jeg kan å forklare det selv.



Brente mandler

 
 
Du trenger:
 
1dl vann
150 g sukker
500g mandler
1ss melange uten melk

Slik gjør du:

Bland sukker og vann i en kasserolle. Dette koker du opp uten å røre og koker til sukkeret er helt oppløst. (Se bilde 2)



 
Nå has mandlene i, og kok videre under forsiktig røring.

Etter en stund vi vannet forsvinne og mandlene vil bli helt blanke. Enda er ikke mandlene ferdige. Fortsett mens du rører.

 
Etterhvert vil mandlene bli dekket av et grått sukkerlag, men de er fortsatt ikke ferdige. Rør vidre.

Pass på å få med de nederste mandlene også. Etterhvert vil mandlene bli blanke. De har karamelisert seg. Så er det opp til deg hvor mørke du vil ha de. De kan gjerne være hakket mørkere enn mine er her.
 

 
Ta så gryta av varme og ha i smøret. Dette er for at det skal være lettere å skille de når de er avkjølt.

 
Bre de utover et bakepapir og la de avkjøle seg.


Disse ble til gaver, ellers må jeg innrømme at vi spiste 1 kg selv:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)