fredag 9. november 2012

Trines kyllingnudel suppe

Jeg har nok en gang latt meg forføre av Trines mat blogg. Herlige smaker og friske grønnsaker. Her har du alt. Suppen er lett lagd så sant du har alt ferdig oppkuttet:)
Supper har kommet for å bli i familien min og vi er veldig glad i asiatisk mat selv om vi lager det alt for sjelden. Det beste av alt er selfølgelig vietnamesisk mat, her er det mye godt for deg enten du har cøliaki, melkeintolerant eller egg. Og selv om du er ingen av de nevnte finnes det for deg også:)

Jeg blir så glad når jeg leser om kort reist mat, norsk mathall og økologisk mat. Å få handle direkte fra bonden eller fiskeren hadde vært en drøm. Men uansett vi er på vei i riktig retning.
Fikk en glad melding fra min kjære pappa i dag. Han hadde bestilt fersk fisk direkte fra fiskeren som kommer på mandag ferdig filetert:D I like!! Så neste uke skal jeg love deg det blirfisk på menyen. Håper bare formen og inspirasjonen kommer. Kjenner at det blir litt som juleaften. Jada jeg er bitt av mat basillen!
Etter å ha vært syk i lang tid har jeg smått begynt å komme meg. Ved å kutte ut melkeprodukter fra kosten har magen endelig begynt å fungere som den skal. Men målet mitt har ikke vært å komme med de mest fantastiske oppskriftene, men å overbevise, først meg selv at jeg også kan spise god mat. Mange av oppskriftene er hentet fra andre bloggere og andre matsider. Noen er forandret til å passe mine allergier andre er hentet hit og prøvd for at de passer det jeg skal spise. Det er masse god mat ut der,og ved å fokusere på hva kan jeg spise i stede for hva jeg ikke kan spise er livet herlig:D
 

 

Trines kyllingnudel suppe

 


 
Du trenger:
 
2 kyllingfileter, i strimler
150-200 gram nudler
1/2 rødløk, i tynne båter
1 rød paprika, i tynne strimler
2 vårløk, i tynne skiver
1 fedd hvitløk, finhakket
1/4-1/2 rød chili, finhakket
1 ts revet ingefær
1,2 l vann
1 dl soyasaus (glutenfri)
6 ss søt chilisaus
1 ss sesamolje
1/2 lime, saften
frisk koriander, grovt hakket
salt og pepper
sesamfrø, ristet i tørr stekepanne

Slik gjør du:
 
Rist sesamfrø i en tørr stekepanne og sett til siden.

Del opp kyllingen og grønnsakene. Kylligen freser du fort i panna med litt smør eller olje for å få litt farge. Skal ikke være gjennomstekt.

Vannet kokes opp og soyasaus tilsette. Deretter tilsetter du nudlene (her har jeg brukt risnudler), grønnsaker, ingefær og chilli. Dette lar du trekke i ca 5 mi. Når det gjenstår et par minutter tilsetter du kyllingen. Suppen smakes til med søt chilisaus, limesaft, salt og pepper.
Vil du ikke bruke salt tar du likeså godt i en dæsj med fish sauce. (Trenger ikke mye)
    Før servering strør du over hakket koriander og ristet sesamfrø. Mmmmm nyt!

     

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)