mandag 1. oktober 2012

Potet-og eple pakker

"Æ e som poteten, æ kain brukes te ailt" Eit traust trønder utrykk. Har du potetens egenskap hi du næmelig det som trenges av ailt!

Poteter og epler = sant?! Prøv du å og se hva du synes:) I'm in love <3 <3

Denne oppskriften datt jeg over da jeg lette etter ny inspirasjon, sjekk den ut du å. Her er det en som virkelig vet hva poteter er verdt. The daily spuds er en blogg som inspirerer:)

Tenkte jeg skulle oversette det til potet og eple terte, men da jeg gikk på google translate kom parcels opp som pakker, og jo det hørtes bedre ut;))

I feber ørska har ikke alt gått som det skulle, men er det utfordring så er det utfordring. Heldigvis er dette en overkommelig oppskrift. Spent på hvordan den blir glutenfri;)




Potet- og eple pakker

Hvis du syntes dette var spennende kan du heie på meg ved å stemme på bidrag nr.62 her hos matbloggsentralen fra fredag 5.10 kl 12.00 til 7.10 kl 24.00.
 Du trenger:
Til deigen:
250g potetstappe, avkjølt
25g smør, smeltet (Flora soft blå er melkefri)
ca. 50 g mel (her brukte jeg toros glutenfrie finkake miks)
Litt ingefær
0,5 ts sukker
melk eller egg til pensling
Til fyllet:
1 sort eple, ca 200,250 etter skall og kjernen er fjernet
25 g smør
25g sukker
Noen dråper butterscotch
Slik lager du deigen:
Kok potetene møre. Mål opp slik at du har 250 g, og mos potetene.

Ha potetstappen i en stor bolle og har over det smeltet smøret. Rør godt.

Bland mel, ingefær og sukker for så å blande dette sammen med poteten. Bruk hendene og bland til det kommer sammen til en deig. Hvis den er for våt tar du i mere mel.

Pakk inn i plastikk og avkjøl i ca. 30 min i kjøleskapet.
Slik lager du fyllet:
Forvarm ovnen til 200 grader og ha frem bakepapir.

Smelt smøret.

Skrell og del eplene i tynne skiver.Her brukte jeg en epledeler og delte hver bit i fire. Så hadde jeg de i en plastpose med noe dråper sitron så de ikke skulle bli så brune.
Bland så med sukker og smeltet smør. Pluss noen dråper butterscotch.

Del deigen i 4 like deler og kjevle hver til en sirkel på rundt 18 cm. Enkleste måten å gjøre dette på er å ha deigen mellom to bakepapir.

Ha litt eplefyll i midten av deigen. Det skal være ca 4 cm igjen til kanten.

Brett kantene av deigen over eplefyllet og press forsiktig sammen. Deigen skal ikke gjemme eplene helt.

Før forsiktig hver pakke til bakebrettet som er dekket med bakepapir. Nå kan du pensle med egg eller melk og ha dem i ovnen i ca. 25 - 30 min til de er gylden eller til eplene er ferdige.

Serveres varme med krem, youghurt, is eller vaniljesaus.
Kan ha over litt melis for syns skyld.
Denne ble penslet med melk.

Tips: Hadde vært godt med kanel i pakken:)
    Holdt forresten å brenne ned kjøkkenet! Husk å bli på kjøkkenet når du smelter smør. Ble litt unødvendig vasking og det blir vist en ny kaffetrakter ettterhvert:(

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)