torsdag 11. oktober 2012

Hjemmelaget fiskepudding (Uten melk, egg, gluten)


 Etter å vært dårlig nå i snart to uker har det blitt lite kokelering på kjøkkenet, det har liksom ikke fristet. Men da Williksen hadde hyse igjen greide jeg ikke å gå forbi. 2,5 kg kjøpte jeg å... Etter å ha brukt dagen i dag til å lage farse. (Lager en halv kilo i gangen)  Og hvilt litt i mellom slagene har jeg brukt kanskje halvparten, så det gjenstår litt jobb til i morgen. Alt gikk ikke til puddingen, stekte opp fiskekaker også. Greit å ha noen i fryseren:)

Første gangen jeg lagde fiskepudding i dag og det var latterlig enkelt. Så mestrer du fiskefarse har du basen for fiskepudding, fiskekaker og fiskeboller. I love it!!
Barna spiser nå fisk av hjertens apetitt og kommer du og sier at fiskeboller, pudding og fiskekaker ikke er fisk? Da har du ikke smakt mine;)

 

Hjemmelaget Fiskepudding



Du trenger:
500 g hyse, (flyndre og steinbit går også fint. Også sei. MEN må ikke ha vært fryst!!)
2 ts salt
3 dl soya matfløte, her kan du bruke vanlig matfløte/melk
1 ss potetmel
1,25 ts revet muskat
(litt pepper)

Slik gjør du:


Slik lager du fiskefarse:
Fisken og melken/fløten kan godt få stå ti min i fryseren. Kniven til food prossesoren kan du også legge dit.
Del opp fiskefileen og kjør den med salt. Dess seigere deigen blir jo finere blir fiskefarsen. (Jeg kjørte til deigen samlet seg i en ball og så bra fin most ut.)

Spe så forsiktig med melk, være forsiktig og påse at melken blandes godt inn  mellom hver omgang.

Tilsett muskatt, pepper, potemel og eventuelt annet krydder. Rør inn dette.
Fyll så en brødform med farsen og sett den 45 minutter i ovnen på 120 grader. Kan det bli enklere?
Spis den som den er eller skjær den i skiver og stek den.
Serveres med poteter, gulrøtter og en dæsj smør.
 
Er også god å spise kald.

3 kommentarer:

  1. Tusen takk, for veldig god oppskrift. Har laga 200 fiskekaker, 4 fiskepuddinger, og 20 "fiskekake-burgere". Barnebarna mine er overlykkelige. Alle gutta er enige om at resultatet var nydelig. Har fått bestilling på fiskekake-burgere til middag i morgen. Tusen takk 🌹

    SvarSlett
  2. Tusen takk, for veldig god oppskrift. Har laga 200 fiskekaker, 4 fiskepuddinger, og 20 "fiskekake-burgere". Barnebarna mine er overlykkelige. Alle gutta er enige om at resultatet var nydelig. Har fått bestilling på fiskekake-burgere til middag i morgen. Tusen takk 🌹

    SvarSlett
  3. Tusen takk, for veldig god oppskrift. Har laga 200 fiskekaker, 4 fiskepuddinger, og 20 "fiskekake-burgere". Barnebarna mine er overlykkelige. Alle gutta er enige om at resultatet var nydelig. Har fått bestilling på fiskekake-burgere til middag i morgen. Tusen takk 🌹

    SvarSlett

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)