søndag 16. september 2012

Paella med kylling

Kyllingutfordring på matbloggsentralen!! Mitt favoritt kjøtt! Men å safe er for kjedelig, her skal jeg utfordre meg selv og hvorfor ikke prøve noe helt nytt på kjøkkenet mitt iallefall. Valget falt på paella etter å h smakt en aldeles fortreffelig paella på Namsos martnan i år, har stadig tankene mine vendt til bake til denne retten. Helt lik ble ikke min men jaggu smakte det kjempe godt. Mmmm
Så liker du kylling er matbloggsentralen propp full av spennende oppskrifter på nettopp kylling denne uka.

Denne er også med i matbloggens utfordring i uke 38, stem på bidrag nr 57 her. Å gi stemme kan du gjøre fra fredag til søndag.

 
Paella/risotto med kylling

Du trenger:
 
 2 stk kylling fileter
40 g smør (blå soft flora)
200 g erter
1 stk paprika grilled og flådd
1 stkhakket løk
2 fedd hvitløk
7,5 dl vann og buljong
200g kjempe reker
5 dl risotto  ris fra uncle bens for 4 pers.
Paella krydder eller (Halv ts av oregano, timian, malt cayennepepper, malt spisskummen, tørket persille)
(1-2 ts av paprikapulver. )
 Sitrondråper
 
 

Slik gjør du:

 
Kok opp vann til risen og ha i buljong.
Ha lett oljet paprika i ovnen og grill den til skinnet blir svart flekket. Ha i pose i 5 min og ha så av skinnet.
 
Del opp kylling og stek. Hakk opp hvitløk og løk i små biter.
 
Ha opp 40 gram smør i panna og svis løk og hvitløk. Ha så i risen. La de steke til den blir gjennomsiktig.
 
Spe på med buljong etterhvert slik at vannet får koke inn i risen i mellom.
 
Tilsett krydder.
 
Etter 15 min har du i de hakkede paprikaen og ertene.
 
Etter ca 30 min skal kylling og reker has i.
 
Gi det så ca 10 min og smak til med salt. Ha så på en liten dæsj med sitron før servering og nyt!!


 
 
 Resultat:
 
Min ble en blanding av risotto og paella, men skal absolutt lages igjen:) Smakte herlig spesielt med den lille dæsjen med sitron på slutten.
Har du enda ikke grillet og flådd paprika er det jaggu på tide. Nydelig godt!!
 

 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)