søndag 30. september 2012

Irske potet pannekaker

Ny utfordring hos matbloggtjenesten!
And I love it!!! Poteter, åååå her er det så masse å velge mellom. Jeg kikket på hva jeg hadde og det var en del gode der, men man må jo utfordre seg selv litt også. Etter å ha bodd i Irland en periode var valget enkelt da jeg skulle finne inspirasjon, for irene de kan poteter! Det var bare hva som fristet mest. Her var den første som jeg falt pladask for.
Dette skulle jeg servere jeg til frokost i lørdag, men hadde vist greid å bli syk gitt:(
Så greide omsider å kave meg til kjøkkenet søndagsettermiddag og lage disse godbitene. Så nå er det bare å finne ut hva jeg skal prøve meg på i neste omgang, hvis jeg får tid. Ideer har jeg iallefall nok av, men tiden er begrenset..

 Må også innrømme jeg er spent på hva de andre deltakerne disker opp med:)
Har du lyst til å stemme på mitt bidrag går du hit og stemmer på forslag nr. 54
 
 

Irske potet pannekaker



Du trenger:
 
6,5 dl fin glutenfri kakemiks fra toro
1 ss sukker
2ts bakepulver
1 ss natrium
1ts salt
2 egg
6,5 dl kokosmelk/soyamelk/fløte (Jeg brukte ca 4,5 dl kokosmelk og matfløte med soya ca.2 dl)
2,5 dl ny revet råe poteter (Ca. 2 tsk medium poteter)
2 ss smør
1 ts vaniljesukker
 
smør
sukker
 
 
Slik gjør du:
 
Bland sammen mel, sukker, bakepulver, natrium og salt. Visp eggene i en stor bolle og visp inn melken/fløten. Ha så i de tørre ingrediensene, bland til de er såvidt blandet sammen. (Det vil være litt klumper)
Du river potetene og har de i et kjøkkenhåndklede og vrir opp får å få bort noe av stivelsen. Jeg rev halvparten grovt og den andre halvparten fint.
Rør så inn potetene, smør og vaniljesukker.




 
Ha litt av røra i en varmet stekepanne med litt smør. Stek til det bobler litt på toppen og undersiden er gylden. Snu. Dette tar ca.2 min hver side.


Serveres varme, med smør og strø over med sukker.


 Mmmm ble som amerikanske pannekaker, men ingenting har noe smak i dag pga forkjølelsen, men de forsvant fra bordet rimelig fort;)
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)