fredag 31. august 2012

Stekt kyllingkake med sopp, spinat og hasselbakte poteter.

 
Familiekokeboka har blitt en høyt aktet skatt her hos oss. Og har blitt brukt mye! Den har allerede fått seg eselører både her og der, og jada jeg søler også innimellom på sidene... Stygg uvane, men da vet jeg iallefall hvor jeg har "vært".
Jeg har justert noen av oppskriftene, ikke fordi at jeg tror jeg er bedre enn forfatteren, nei ikke i det hele tatt. Det handler mere om at jeg må prøve å unngå melkeprodukter og at alt skal være glutefritt. Og da i stede for å bli dårlig, må man gjøre det beste ut av det slik at det skal bli så lik som mulig, men likevel trygt.
 Men i dag fikk ungene pizza, så da kunne jeg bruke egg! Jippi!! Pizza og meg = dårlig:( Så da ble det dobbel middag laging i dag, men det var det verdt. 
 
Å ja vi spiser mye kylling, men som dere ser prøver vi å variere på hvordan vi lager den.
Får du lyst til å prøve noen oppskrifter, eller har lyst til at jeg skal prøve meg på noen gi meg gjerne en tilbake melding:)

Stekte kyllingkaker

 
 
 

 

Du trenger:
 
400g kylling filet/kjøttdeig
1 egg
1 dl fløte (soya)
1/2 ts salt
pepper
1 ss purreløk
ingefær
1ss koriander
Brødrasp (her glutenfri)
 
 
 

Slik gjør du:


Legg kyllingen i foodprossesoren og kjør den til en fin masse sammen med saltet.
 

Ha så i egget, og purreløken. Ha fløten i litt etter litt. Ha så i krydderet og sett i kjøleskapet i minimum 15 min.
Form til kaker og dypp i brødraspet og stek til de er gyldne på begge sider. Ikke ha for høy varme.

 
I dag ble de servert med spinatsalat, hasselbackpoteter og kantarellstuing. Mmmm
 
Det eneste jeg forandret fra tidligere oppskrifter var at jeg hadde asparges i de siste 5 min før potetene var ferdig, og strødde over med hakkede valnøtter.
Hvis du liker saus kunne du ha hatt det i tillegg, men dette skal jeg garantert lage igjen:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)