lørdag 18. august 2012

Hjemmelaget ketchup

 Hadde aldri tenkt på å lage det selv, men hvorfor ikke. Morsomt var det iallefall:)
 Oppskriften fant jeg hos Mona's kjøkkenskriverier. Her er oppskriften som jeg prøvde meg på.


Hjemmelaget ketchup









Du trenger:
1 boks gode hermetiske tomater, gjerne økologiske(min var med hvitløk!)
2 ss tomatpuré, gjerne økologisk
2 ss hakket soltørket tomat
1/2 rødløk
3 fedd hvitløk
3 ss rødvinseddik (jeg brukte hvitvinsedikk)
2 ss agavesirup (evt brunt uraffinert sukker)
1 ts paprikapulver ( dette hadde ikke jeg)
1/4-1/2 ts chilipulver (evt hvit/svart pepper)
(Salt) ved behov


(Målene har jeg lånt fra Mona's blogg, men teksten til hvordan det gjøres er min egen. Og bildene er mine egne)
Slik gjør du:


Finn frem en kasseroll som er litt tykk i underlaget.
Hakk soltørkedetomater og løk. Del hvitløksfeddene på langs og legg i alle ingrediensene.
La små koke uten lokk i 25 - 30 min. I og med at kasserollen min har sett sine bedre dager, valgte jeg å røre litt underveis.
Du trenger heller ikke en stor kasserolle, en liten eller medium er passe.
Det skal koke inn til den tykkelsen du vil ha på ketchupen, NB! den stivner litt når den er avkjølt.
før jeg moste den

Moses så i med en stavmikser eller lignende. Avkjøles og has over på rene tette glass. Husk oppbevares i kjøleskap.

Det stod ikke noe om hvor lenge den kan oppbevares, men tipper en uke iallefall:)


Moses i blender, food processor eller med stavmikser, og avkjøles. Ha på rene tette glass, og oppbevar i kjøleskap.

Brukes som ketchup skal, til alt:)) Vel kanskje ble den litt tykk, men ganske så god, og det lukter kjempe godt i huset. Mannen i huset syntes det ble mere som en tomat saus og ikke ketchup og må vel kanskje innrømme det, men godt var det



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)