søndag 29. juli 2012

Sprøe blåbærmuffins med sjokolade

Sykebesøk til mormor som har brukket foten sin stakkars .Og ettersom hun ikke er i stand til å server noe, tar vi selvfølgelig med noe:) Hun har jo alltid vært den som har disket opp den lekreste glutenfrie baksten. Så i dag skulle jeg overraske henne med blåbærmuffins.
 Og i jakt på blåbær muffins kom jeg over sprøe muffins og da ble det med utgangspunkt i de, disse sprøe blåbærmuffins med sjokolade. Nytes med et glass melk eller sterk kaffe.

Sprøe blåbærmuffins med sjokolade




Du trenger:

300g mel, her brukte jeg schar mix c. (ja jeg vet det skrives med to durter over a'n, men har ikke lært meg hvordan;))
1ss bakepulver
1/2 ts salt
1 egg (kunne sikkert brukt no egg erstarteren, men det blir neste gang.)
2ss solsikkeolje
125g blåbær
125g sukker, juster den gjerne litt opp.
2 3/4 dl alpro soya melk
150g sjokolade, bruk gjerne lys, jeg brukte mørk. Da trenger du litt mere sukker.
ca. 1 dl frokostblanding. Finax crunch.

Slik gjør du:

Stekovnen settes på 180 - 200grader.

Mel siktes, så has bakepulver, salt og sukker. Dette blandes godt.

Knekk egget i en målemugge og melk og olje tilføres. Bland alt godt.

Bland sammen melk og eggblandingen forsiktig. For hemmligheten for luftige muffins er å ikke røre for mye. Vend så inn blåbær og sjokolade.

Sett papirformene på et stekebrett og fordel røren.

Dryss så over frokostblandingen.

Stekes i ca 20 min på 180 grader. (små muffins) Store ca. 25 på 200 grader

(Brukte schar mix C, men da blir det liksom ikke helt farge på baksten, selv om smaken er god.)

Disse ble med, den andre halvparten ble igjen hjemme:)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)