mandag 30. juli 2012

Skoffkak uten egg

Etter å ha vært innom kjøkkentjeneste fant jeg en oppskrift hun hadde kalt turkake, den var helt lik en oppskrift jeg hadde. Men her i trøndelag kaller vi den for "skoffkak". En enkel, men god kake som metter mange. Grei å ha med seg på foreldrekaffe eller på tur. Bloggen hennes er verdt å besøke, for her finnes mye som frister:)
Håper det smaker!
Min søster kommer snart, men vi har allerede begynt å momse av kaken;)

"Skoffkak"








Du trenger:

10 dl vaniljesaus ( Laget av alpro soya melk og vaniljepose pulver)
200 gram smør (Melkefritt selvfølgelig)
600 gram sukker
700 gram mel (fin semper)
2 ts vaniljesukker (hjemmelaget)
4-5 ts bakepulver

Kanel og sukker til strø. (ca 5ss sukker til 2 ts kanel)

Sånn gjør du:

Jeg lagde vaniljesausen fra pose og blandet den med alpro soya melk. Lot den stå over natta.
Jeg har prøvd forskjellig melk typer, men denne smakte mest som "vanlig" melk.

Smøret smeltes, så blandes alt i en stor bakebolle. Kle en langpanne med bakepapir.

Før den settes i ovnen strør du et lag med kanel og sukker på toppen.

Stekes i 40 - 50 min på 175 grader.

Mmm smaker godt nylaget og godt dagen etter. Frys den gjerne:)

2 kommentarer:

  1. Hei.
    Her i huset er det egg og melk som ikke kan brukes, denne kaken så spennende ut så den skal jeg jammen prøve meg på.

    Takk for at du deler .)

    SvarSlett
  2. Bare hyggelig. Koselig med kommentarer:)

    SvarSlett

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)