søndag 29. juli 2012

Lime marinert kylling med limesaus

Etter å ha drømt meg bort i nesten to timer, var det å finne ut hva som skulle lages. Med kylling som stikkord sammen med lime hadde jeg et godt utgangspunkt. Så etter å ha vært innom klikk.no og side2 var hoved maten klar. Limemarinert kylling, med lime saus. Så var det å finne tilbehør som suplementerte maten. I kjøleskapet fant jeg løk, paprika, gulrot og sukkererter. Så "let the dinner begin":)




Lime marinert kylling med limesaus



4-6 kylling fileer 
50 g smør

Lime-marinade:
1 dl olivenolje
saften av 2 stk lime
1 håndfull kruspersille
2  hvitløkfedd

Lag marinaden. Mål opp olivenolje, bland med presset hvitløk, hakket kruspersille og saften av limen.

Legg marinaden i en pose med kyllingfiletene og legg i kjøleskap for 3-4 timer.

Legg stykkene i en ildfast form og pensle med olivenolje eller smør, salt og pepper.

160 grader i 40 - 45 min.

I mens lager du saus og koker poteter.

Limesaus:

Passer godt til lyst kjøtt som kylling og svin.

Du trenger:
3 dl hønsekraft eller ferdigblandet fond/buljong
1 lime (revet skall og saft)
1 ss maisennamel
50g usaltet smør (jeg brukte med, og den ble vel salt)
3 ss frisk koriander, finhakket
Nykvernet salt og hvit pepper

Ha kasserollen klar og kok oppbuljongen sammen med limeskallet.

Rør ut maisennamel i limesaften og ha i den kokende kraften mens du  rører.

Visp så inn det kalde smøret slik at sausen blir blank og fin. Skal ikke koke etter at smøret er tilsatt.

Tilsett koriander fin hakket salt og pepper.

Jeg hadde ikke frisk koriander så jeg brukte tørket lime blad for effektens skyld.

Jeg hadde grønnsakene i en annen ovnfast form og hadde i litt olivenolje. Blir de mørk, ha over aluminiumsfolie på slutten.
Her er det ferdige resultatet, det ble godt, men ikke gjør som meg og kjøp billig filet på  rema med tilsatt vann!! Ble veldig vassen på smak, men sausen reddet kyllingen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)