lørdag 12. mai 2012

Havrekjeks

Havrekjeks. I dag ville jeg prøve alt på en gang virket det som. Var innom bloggen "Utenalt" og snappet til meg oppskriften på havrekjeks. Og ville prøve den. Deigen ligger nå til kjøling i kjøleskap. Men kunne jo ikke dy meg for å prøve et nytt mel som jeg mener mamma snappet med seg da hun var i Trondheim.

Så i stedet for å bruke 210g havre, tok jeg 105 g av dette og resten havre. Må lære meg å prøve oppskriftene først for så å prøve noe nytt.... Vel oppskriften har hun hentet fra sæthre men linker likevel over til hennes side. http://www.utenalt.com/2012/02/havrekjeks.html




Det du trenger er:

Havrekjeks (30-40 små kjeks)

210 g glutenfritt mel (f. eks. semper finmix)

210 g glutenfri havregryn

90 g sukker

55 g brunt sukker

2 ts bakepulver

1/2 ts salt

145 g soft spesial

1/2 dl vann
Jeg kjørte alt i maskina for så å kna. Det ble ganske så tørt, men vi får se hva resultetet blir.
Så pakkes de inn i plast og får hvile i minst 30 min. De skal være rundt 4-5 i diameter og ca 1 cm tykke. Ryr endel fra hverandre når man skjærer de, men det er bare å bruke fingrene. De bevarer formen under stekingen.
Forvarm ovnen til 200oc, sett inn steikebrettet og senk temperaturen til 175 oc. Steikes midt i ovnen i ca. 15 min. Avkjøl på rist.
Bildet kommer så snart jeg har fått stekt de:) Mmm kjempe gode, spørs om vi må lage nytt til vi får besøk i morgen for disse gikk ned på høykant:)
Takk Tove for oppskrift.

1 kommentar:

  1. Du må prøve "bare bær"-varianten også, den med tranebær, rosiner og sirup :-)

    SvarSlett

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)