lørdag 13. august 2011

glutenfri grissini

Glutenfri grissini blir borte på et blunk hvis jeg lager de:)) Ble gjemt unna to til lille søte vennen da jeg kom på at jeg aldri har fått tid til å ta bilder før de har vært borte.... Så denne oppskriften gir deg 24 stk.

Grissini:









200g semper(Eller hvetemel hvis du ikke har intoleranse)
1 ts tørrgjær
1/2 ts salt
1 ss olivenolje
1 1/4 varmt vann

Bland mel, gjær og salt i en stor bolle, og lag en fordypning i midten. Hell i olje og vann, og bland det til en bløt deig.

Ha deigen over på en melete overflate, og kna den i 5 - 10 min til den er glatt og elastisk. (Eller kjør den i maskinen) Legg deigen i en stor, lett oljet bolle, dekk den med oljet plastfolie, og la den heve seg på lunt sted i omtrent en time til dobbel størrelse.

Forvarm ovnen til 200c, og ha bakepapir på to stekebrett. Kjevle ut deigen på et melet overflate til et rektangel på 20 x 30 cm, og skjær den i 1 cm brede strimler. Rull strimlene lett, og legg dem med god avstand på stekebrettene.

Pensle grissiniene med vann, dryss valmuefrø over, og stek dem i 10 - 12 min til de er gyldne. Legg dem til avkjøling på en rist.

I dag ble de servert med aoli til dypping. Nam nam anbefales:))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)