torsdag 7. juli 2011

Makroner


Franske makroner
Denne oppskriften fant jeg hos http://lineskitchen.blogspot.com/2011/03/macarons.html men har skrevet litt ekstra i forhold til hennes.
Hver gang jeg har vært i Frankrike har jeg fått makroner av tanten til min kjære samboer. De har ikke bestandig vært det beste jeg viste. Men det er utrolig hvor forskjellig de smaker.Jeg fikk dette fordi hun viste de var glutenfrie:) En gang jeg kom hjem fant jeg ut at jeg skulle prøve å finne en oppskrift og der fant jeg mange. Men hovedoppskriften var mer og mindre den samme. Det er ikke så vanskelig, men den er tidkrevende, men må si jeg var litt stolt da jeg satt der med mine første brett med makroner:))
 
Denne smør kremen var ikke den beste jeg har smakt, til det var den  for søt. Lemon curd kan å brukes. Jeg har også prøvd en eggedosis smørkrem funnet hos villaperlesukker http://www.villaperlesukker.no/?p=57 den kan absolutt anbefales:))
 
Uansett her har du oppskriften på

100 gram eggehvite (fra ca 3 egg), romtemperert Ta de ut av kjøleskapet dagen før.
25 gram sukker
1/2 ts sitronsaft
225 gram melis
125 gram mandler
 konditorfarge (pulver eller wilsons farge pasta)
en klype salt

*For å skålde mandlene koker du dem i vann i ca 5 minutter, skylder dem i kaldt vann og presser dem ut av skinnet. Tørk dem med litt papir. Spre mandlene utover et stekebrett med bakepapir, og tørk dem nederst i stekeovnen i på 120 grader celsius i ca 15 minutter.
*La dem avkjøles før du kverner dem i en food processor.
*Bland sammen mandler, melis og kakao/pulverfarge i food processoren og kvern til massen er helt pulverisert.
*Klargjør et par stekebrett med bakepapir. Sett en rund tupp på en sprøytebag.Ellers kan du bruke teskje. Tegn da opp med en 5 kr på bakepapiret for å få rett størrelse.
 
*Pisk eggehvitene i en kjøkkenmaskin sammen med sitronsaft og salt. Begynn på medium hastighet. Når eggehvitene har nådd en skummete konsistens har du langsomt i sukkeret, litt etter litt. Øk hastigheten til medium-høy. Pisk til eggehvitene har blitt til en stivpisket marengs. Marengsen skal skinne litt, og skal sitte fast i bollen om du snur den opp ned.

*Sikt mandel-melis-blandingen inn i marengsen. Bruk en slikkepott, og vend forsiktig til massen er blank. Pass på å ikke vende for mye, da blir massen altfor rennende og makronene vil ikke holde på formen.
 
*Ha røren over i sprøytepose og sprøyte ut små rundinger (ca 2.5 cm i diameter). Ha litt mellomrom mellom hver makron.

*La makronene tørke i 30-45 minutter før du steker dem. De er klare for steking når du kjenner at de har dannet et passe hardt skall.
 
*Stek makronene på ca 150-160 grader celsius i 12-13 minutter. Når de er ferdig stekte drar du hele bakepapiret over på en rist og lar dem hvile til de er helt avkjølt.
Makronene danner små føtter når de har tørket og er ferdig stekte.
fyllet:

Smørkrem (buttercream)
55 gram romtemperert smør
400-500 ml melis
30 ml helmelk eller kremfløte
Evnt. noen dråper flytende konditorfarge
 
Miks sammen smør og litt av melisen. Ha i melka/fløten og miks godt sammen. Ha i melis, og eventuelt litt konditorfarge til du oppnår den konsistensen du ønsker.

Og så tilslutt...
Par opp like makronskjell og fyll med smørkrem.
PS: Makronene er best når de har hvilt en natt i kjøleskapet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)